پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

آموزش ماساژ نوزاد همراه با عكس

ماساژ ، آموزش ماساژ تايلندي ، كتاب آموزش ماساژ ، آموزش ماساژ مردان، آموزش رايگان ماساژ زنان ، آموزش ماساژ صورت

آموزش ماساژ نوزاد همراه با عكس

۱,۹۲۸ بازديد

آموزش ماساژ نوزاد همراه با عكس

ماساژ براي كودكان تسكين دهنده و آرامبخش است. بهتر است آن را بعد از حمام كودك انجام دهيد. پيش از شروع، دستانتان را به كودك نشان دهيد تا كودك موافقت خود را براي ماساژ اعلام كند. (اگر علاقمند نباشد، سرش را بر مي گرداند يا غلت مي زند).

41548340753273879

براي شروع، چند قطره روغن بچه يا روغن زيتون بي بو كف دست خود بريزيد و كف پاي كودك را ماساژ بدهيد. براي اين كار، شست خود را به آرامي و ملايمت از پاشنه تا انگشتان كودك بكشيد.

7655901128214588172

با كشيدن دست روي پاهاي كودك، كار خود را ادامه دهيد. از قوزك پا به طرف ران و بالاي كفل ماساژ بدهيد. مي توانيد هر دو پا را با هم و يا جدا جدا ماساژ دهيد.

2588427301506099570

ماساژ بالاتنه را با قرار دادن دستها روي شانه هاي كودك شروع كرده و با ملايمت به سمت سينه بكشيد.

8528034975398454252

براي ماساژ دادن بازوها، دست هاي خود را روي بازوي كودك از شانه به سمت مچ بكشيد. مراقب باشيد كه دستهاي كودك روغني نشود. چنانچه اين اتفاق افتاد، قبل از اينكه كودك انگشت هايش را به دهان ببرد، آنها را با دستمال پاك كنيد.

1575708213590955132

چنانچه شكم كودك شما كاملا نرم است (نه سفت و يا پر از غذا) مي تواني با حركات دايره اي دست، در جهت عقربه هاي ساعت، آن را ماساژ دهيد. شكم كودكان حساس است، لذا چنانچه كودك احساس بيقراري و نا آرامي كرد، كار خود را متوقف كرده و به مرحله بعدي برود.

3588111404631077697

براي ماساژ صورت كودك از نوك انگشتان استفاده كنيد. از وسط پيشاني شروع كنيد و به سمت اطراف صورت و سپس به طرف لب ها حركت كنيد.

1273748806872826274

اگر كودك همچنان آرام است شما مي توانيد كودك را برگردانيد و  به سمت شكم بخوابانيد و دست خود را به آرامي روي پشت كودك، از گردن به سمت پنجه پا، بكشيد.

توجه: 
به محض مشاهده هر گونه علائم ناراحتي از سوي كودك، ماساژ را متوقف كنيد.

در صورتيكه احساس تنش يا ناراحتي داريد و يا كودك آشفته و مضطرب است ، بهتر است از ماساژ دادن پرهيز كنيد.

منبع: parsnews.com

ماساژ كودك باعث ايجاد آرامش و هوشياري او مي شود. ماساژ نوزاد و كودك، زيباترين راه شناخت احساسات و واكنش ها و ايجاد آرامش و اطمينان خاطر نوزاد است.


1 2 3 ، ورزش نوزادان

دكتر تاتاري، روانپزشك مي گويد:

تركيبات شيميايي در بدن مانند كورتيزول تحت تاثير فشار عصبي افزايش مي يابند، لذا در كودكان براي جلوگيري از اين مشكل، انجام ماساژ روزانه اين هورمون را به پائين ترين حد ممكن مي رساند.وي افزود: ده دقيقه ماساژ دو تا سه بار در هفته، به اعتقاد سازي بين مادر و كودك، جلوگيري از بيماري ها و ارتباط برقرار كردن بين آنها كمك مي كند.

وي بيان كرد: با توجه به نبودن قانون خاصي براي ماساژ كودك، بهترين زمان براي انجام اين كار زمان بيداري و با نشاطي كودك است. ماساژ بايد از روش هاي مختلفي مانند ماساژ جلوي بدن شامل دست ها و پاها، سينه، شكم، ساق پا، ران و ماساژ پشت بدن، پشت پاها و ماساژ سر و صورت انجام بگيرد.

همچنين دكتر مظفري، متخصص كودكان و نوزادان معتقد است: ماساژ مستمر كودك، عضلات و مفاصل نوزاد را محكم، بيماري هاي رايج كودكان را بهبود، در مورد درآوردن دندان كودك و در كودكاني كه نياز به مراقبت ويژه دارند مانند كودكان دچار سندرم داون، ضايعه اعصاب حسي فلج مغزي و نوزادان نارس مفيد و موثر است. انجام ماساژ وزن بچه را زياد، با ماساژ ناحيه شكم از يبوست كودك جلوگيري، به حفظ حالت هاي فيزيكي، هوشياري، نشان دادن احساسات و ايجاد ارتباط بهتر كودكان كمك مي كند.

اگر مايليد براي ماساژ از روغن استفاده كنيد بهتر است روغن هاي مناسب ماساژ را انتخاب و قبل از ماساژ دست را به روغن آغشته و نرم كنيد. همچنين روغن ها به طور مشخص به نوع پوست بچه، محل زندگي، قابل دسترس بودن و آلرژي زا نبودن بستگي دارد

براي اين كار مي توان از روغن هاي نارگيل، آفتابگردان، زيتون، بادام، انگور استفاده نمود.

وقتي بخش اصلي ماساژ را بر جلو، پشت و سر و صورت انجام داديد. انجام ماساژ و مراحل آن در مطلب " نوازش شما و آرامش او"  و  تقديم به ماماناي مهربون  آموزش داده شده است به حركات كششي بپردازيد. در اين زمان ماهيچه‏هاي كودك گرم شده و آرامش پيدا كرده بنابراين مي‏توانيد اعضاي بدنش را بكشيد و مفاصل را به آرامي حركت دهيد. اين كشش‏ها به انعطاف بدن كودك شما كمك مي‏كند. براي اين بخش از كار روزمره‏تان، كودك را به پشت بخوابانيد. به گونه‏اي كه پاهايش به طرف شما باشد. بيشتر كودكان از كشيده شدن اعضاي بدنشان، خصوصاً وقتي با سرو صداهاي خنده‏آور همراه باشد لذت مي‏برند.

 

كشش دست‏ها

1 2 3 ، ورزش نوزادان

پشت مچ دست‏هاي كودك را با انگشتانتان بگيريد و شست‏هايتان را در كف دست‏ها و يا روي مچ او قرار دهيد دست‏هاي او را به طرفين، به موازات شانه و با زاويه قائمه نسبت به بدن به آرامي بكشيد، تا صاف شوند. چند لحظه آنها را در اين حالت نگه داريد. سپس حركت شماره 2 را انجام دهيد.

 

كشش پاها

هر يك از مچ‏هاي پاي كودكتان را، با يك دست بگيريد. آن گاه ساق‏ها را روي هم قرار دهيد سپس با يك دست خود، ساق‏ها و زانوها را به طرف شكم جمع كنيد. به طوري‏كه انگشتان پا نزديك كشاله ران قرار گيرند. با حركاتي آرام روي پاها فشار بياوريد و آنها را به طرف شكم برانيد. بعد از چند حركت آرام جاي پاها را عوض كنيد و اين كار را چند بار تكرار كنيد. 

چرخاندن دست‏ها به طرف بالا

دست‏‏ها را به بيرون و طرفين، همان طور كه در مرحله اول انجام داديد بكشيد. در حالي كه بازوها را در اين حالت نگه داشته‏ايد، دست‏ها را به طرف سر ببريد تا از آرنج خم شوند. ساعدها و بازوها نسب به هم بايد زاويه قائمه داشته باشند. در طول ماساژ، دست‏ها بايد روي حوله قرار گيرند. 

چرخش دست‏ها به طرف پايين

بدون تغيير حالت بازو، ساعدها را در فضا بالا بياوريد تا مچ‏هاي هر دو دست بالاي آرنج‏ها قرار گيرد. سپس آنها را به طرف خودتان پايين بياوريد. ساعدها بايد به موازات بدن قرار گيرد و كف دست بايد روي حوله  باشد. مراحل سه و چهار را چندين بار تكرار كنيد.

ماساژ مستمر كودك، عضلات و مفاصل نوزاد را محكم، بيماري هاي رايج كودكان را بهبود، در مورد درآوردن دندان كودك و در كودكاني كه نياز به مراقبت ويژه دارند مانند كودكان دچار سندرم داون، ضايعه اعصاب حسي فلج مغزي و نوزادان نارس مفيد و موثر است

كشش دست و پا به ترتيب

كشش اعضاي بدن: مچ دست چپ كودك را در دست راستتان نگه داريد و مچ پاي راستش را در دست چپتان. هم دست و هم پا را به آرامي و با زاويه‏اي اندك نسبت به هم بكشيد تا دست‏ها و پاها نسبت به بدن يك خط مورب را تشكيل دهند. در اين حالت چند ثانيه دست‏ها و پاها را نگه داريد. سپس مرحله دوم را انجام دهيد. ارتباط چشمي بين شما و كودكتان، شما را در رشد عزت نفس او سهيم مي‏كند. پس تا آنجا كه امكان دارد اين ارتباط را تقويت كنيد (در طول ماساژ فرصت‏هاي بسياري براي ايجاد ارتباط به وجود خواهد آمد). 

پيچ و تاب دادن به دست و پا همراه باهم

1 2 3 ، ورزش نوزادان

پاي راست را نزديك كشاله ران سمت چپ بياوريد، به صورتي كه پاشنه پا نزديك كشاله راست قرار گيرد. دست چپ را نيز به طرف كشاله ران سمت راست درست در بالاي ران بياوريد. از خم بودن زانو بايد مطمئن شويد كودك را چند لحظه در اين حالت نگه داريد و سپس مرحله سوم را انجام دهيد.

 

تا كردن دست و پا

دست چپ كودكتان را مستقيم به طرف كشاله ران سمت چپ، پايين بياوريد. پاي راست او را نيز به صورتي كه پاشنه پا رو به بالا باشد به طرف شانه چپ ببريد. اگر پاي كودكتان به شانه نمي‏رسد. با زور اين كار را انجام ندهيد. ولي تا آنجا كه كودك احساس راحتي مي‏كند. آن را به شانه نزديك كنيد. مراحل يك تا چهار را با دست و پاي طرف چپ تكرار كنيد و بعد همين كار را دوبار بر روي دست و پاي مقابل نيز انجام دهيد. 

اتمام حركات ماساژ

ماساژ چرخش، با تمام كف دست، در طول بدن: دست راستتان را روي شانه راست كودكتان قرار دهيد با استفاده از تمام كف دست، به طور مورب، قفسه سينه و شكم را تا كشاله ران چپ ماساژ دهيد در حالي كه انگشتانتان زير پاي اوست و شستتان روي پايش قرار دارد اين حركت را به طرف پايين تا مچ پاي چپ ادامه دهيد. قبل از اتمام اين مرحله دست چپتان را روي شانه چپ كودكتان قرار دهيد. اين حركت را به طور مورب تا انگشتان پاي راست. و در جهت عكس تكرار كنيد. آموزش ماساژ اين كار را دوبار انجام دهيد. از حركت‏هاي جارويي محكم استفاده كنيد تا دست‏هايتان تمام مدت با بدن كودكتان تماس داشته باشد.به حرف‏هاي كودكتان توجه كنيد و نسبت به او واكنش نشان دهيد (اگر مي‏خندد به او لبخند بزنيد. اگر مي‏گريد، او را بلند كنيد تا آرام شود.

1 2 3 ، ورزش نوزادان
منبع: تبيان
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.