پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

همه چيز درباره ماساژ نوزاد

ماساژ ، آموزش ماساژ تايلندي ، كتاب آموزش ماساژ ، آموزش ماساژ مردان، آموزش رايگان ماساژ زنان ، آموزش ماساژ صورت

همه چيز درباره ماساژ نوزاد

۱,۵۲۲ بازديد

همه چيز درباره ماساژ نوزاد

ماساژ نواحي مختلف بدن نوزاد طبق چه اصولي بايد صورت بپذيرد چه توصيه هايي در اين زمينه بايد در نظر بگيريم تا ب به نوزاد آسيبي در حين ماساژ وارد نكنيم

اين تكنيك ها براي همه ي كودكاني كه هنوز چهار دست و پا راه نيفتاده اند بسيار خوب است. براي رسيدن به نتيجه ي دلخواه ماساژ را قبل يا بعد از غذا انجام ندهيد. زماني كه فكر مي كنيد كودك تان آماده است، يك حوله روي زمين پهن كنيد و يك كاسه ي كوچك محتوي روغن گياهي بياوريد.

همه توصيه هاي لازم براي ماساژ شيرخوار

ران ها

پا هاي كودك تان نقطه ي خوبي براي شروع هستند چون حساسيت كمتري نسبت به بقيه ي بخش هاي بدن دارند. دست هاي تان را به كمي روغن آغشته كنيد و دور يكي از ران هاي او را بگيريد و يك طرف بعد از طرف ديگر به پايين بكشيد، به آرامي آنها را بفشاريد مانند اين كه مي خواهيد شير بدوشيد. پا ها را عوض كرده و حركت را تكرار كنيد.

پا ها

يك پا را بگيريد و آن را به آرامي در هر جهت بچرخانيد. سپس بالاي پا هاي كودك تان را از زير مچ تا نوك پا دست بكشيد. پا ها را عوض كرده و حركت را تكرار كنيد.

كف پا ها

از شست تان استفاده كنيد و كف پا هاي كودك تان را با حركات دايره وار كوچك ماساژ دهيد.

انگشتان پا

براي تمام كردن ماساژ پا ها، هر كدام از انگشتان پاي كودك را بين انگشت شست و سبابه ي خود بگيريد و به آرامي بكشيد. اين كار را براي هر 10 انگشت انجام دهيد.

بازو ها

يكي از بازو هاي كودك تان را در دست بگيريد و فرم شير دوشيدن كه در ماساژ ران ها گفته شد، را از زير بغل اجرا كنيد تا به مچ او برسيد. سپس دستش را بگيريد و به آرامي مچش را چند بار در هر جهت بچرخانيد. بازو ها را عوض كرده و حركت را تكرار كنيد.

دست ها

با شست تان كف دست هاي كودك را با حركات دايره مانند كوچك ماساژ دهيد.

انگشتان

انگشت كودك را بين انگشت شست و سبابه ي خود بگيريد و به آرامي آن را بكشيد، اجازه دهيد انگشت او در ميان انگشتان تان ليز بخورد. اين حركت را براي همه ي انگشتان او و شست هايش انجام دهيد.

قفسه ي سينه

دستان خود را به حالت دعا روي قفسه سينه ي كودك قرار دهيد. سپس دست هاي تان را به طرف خارج بكشيد و با لطافت كف دست تان را روي قفسه سينه ي او پهن كنيد. اين حركت را چندين بار تكرار كنيد.

قفسه سينه (حركت دوم)

يكي از دست هاي تان را در بالاي قفسه سينه ي كودك به صورت عمودي بگذاريد و آن را به آرامي تا ران هايش پايين بكشيد. حركت را تكرار كرده و دست هاي تان را عوض كنيد و اين حركت را چند بار انجام دهيد.

ماساژ پشت

كودك را روي شكمش بخوابانيد. با استفاده از نوك انگشتان تان دو طرف ستون فقرات را با حركات چرخشي و دايره مانند كوچك، از پايين گردن شروع كنيد تا به باسن او برسيد.

ماساژ پشت (قسمت دوم)

حركات ثابتي را از شانه هاي فرزندان تان شروع كنيد و آن را تا پا هايش ادامه دهيد. هنگامي كه اين حركت را انجام داديد، او را پوشك كنيد، نوازشش كنيد و يا به او غذا بدهيد. اما او احتمالا در اين وضعيت در حال چرت زدن است.

 

ماساژ نوزاد و آرام كردن وي

به گزارش آكاايران:  ماساژ نوزاد از اهميت ويژه اي در آرام كردن وي برخورددار است و مي تواند باعث تسكين دردهاي عضلاني و خواب رفتن شود اگر فرزندتان بي تاب و ناآرام است وي را ماساژ ددهيد

يك مدرس دانشكده طب سنتي گفت: ماساژ نوزادان به توسعه ذهني و جسمي آنها كمك مي كند، همچنين موجب مي شود, بچه زمان بيشتري را آرام بماند, گريه و سر و صداي كمتري داشته باشد و به خواب بهتر آن كمك مي كند.

كامران محلوجي كرمانشاهي درباره فوايد ماساژ نوزاد اظهار داشت: ماساژ نوزاد فوايد زيادي براي نوزاد و پدر و مادر دارد.

به گفته وي ماساژ نوزادان به توسعه ذهني و جسمي آنها كمك مي كند، همچنين موجب مي شود, بچه زمان بيشتري را آرام بماند, گريه و سر و صداي كمتري داشته باشد و به خواب بهتر آن كمك مي كند.

اين مدرس دانشكده طب سنتي افزود: ماساژ بر كودكان نارس تاثير زيادي دارد، همچنين ماساژ نوزادان بر توسعه روابط اجتماعي كودك نيز موثر است و به كاهش پرخاشگري نوزادان كمك مي كند.

محلوجي كرمانشاهي ادامه داد: يك مطالعه نشان داد است كه ماساژ نوزاد مي تواند به بهبود يافتن زردي نوزادان كمك كند و به سرعت بهبود نيز مي افزايد.

وي بيان داشت: ماساژ نوزادان موجب بروز ضربان قلب باثبات و رفع يبوست آنها كمك مي كند، همچنين ماساژ نوزادان در ارتباط عميق تر آنها با خانواده حتي در سنين بالاتر كمك مي كند.

اين مدرس دانشكده طب سنتي خاطرنشان كرد: ماساژ نوزادان به مادران براي رفع افسردگي پس از زايمان كمك مي كند، چرا كه ارتباط عميق تر با كودك بسيار به رفع افسردگي كمك مي كند.

 

نوزادتان را ماساژ بدهيد تا سلامت بماند

 
,مد آنلاين,مدآنلاين,دكوراسيون,مقالات پزشكي و بهداشتي،توصيه هاي پزشكي ، بهداشت

نخستين رابطه نوزاد با دنياي خارج از طريق لمس كردن حاصل مي شود. لمس كردن نوزاد تاثير بسزايي در ارتباط عاطفي، احساس امنيت و اعتماد او به محيط اطرافش دارد. كودكاني كه از سوي پدر و مادر با محبت لمس مي شوند، احساس آرامش بيشتري دارند. والدين مي توانند با ماساژ دادن و تماس هاي محبت آميز با نوزاد خود، به او ابراز محبت كنند و از همان ابتدا به شكل گيري اعتماد به نفس او كمك كنند.

به گزارش ايسنا، ماساژ كودك يك راه شگفت انگيز و موثر براي برقراري ارتباط با اوست. نوزادان خيلي زود متوجه خواهند شد كه اين تماس هاي ملايم نشان دهنده عشق و علاقه اطرافيان به آنهاست.

دكتر پيروي با اشاره به اينكه ماساژ كودك اعتماد بنفس و اطمينان را در انجام وظايف والدين بالا مي برد، گفت: استفاده از اين روش مهارت هاي والدين در امر مراقبت از نوزاد را افزايش داده و تقويت مي كند و سبب اعتباربخشي نقش والدين مي شود.

وي استرس والدين شاغل را براي برقراري ارتباط مناسب با نوزاد مضر دانست و گفت: استرس پدر و مادارن سبب كاهش ميزان برقراري ارتباط با نوزاد مي شود.

پيروي يادآور شد: ماساژ نوزاد به ترشح هورمون پرولاكتين از هيپوفيز مادر و به ترشح شير كمك مي كند و سبب پرورش و ارتقاي حس مادرانه مي شود.

,مد آنلاين,مدآنلاين,دكوراسيون,مقالات پزشكي و بهداشتي،توصيه هاي پزشكي ، بهداشت

وي با تاكيد بر اينكه ماساژ هم در حيطه رواني اجتماعي و هم در رشد فيزيكي و فيزيولوژيكي براي نوزاد و والدين فوايد بي شماري دارد، گفت: اثرات ماساژ مختص نوزادان سالم نيست بلكه در نوزادان كم وزن و زودرس كه به مراقبت و اهميت بيشتري نياز دارند نيز سودمند است.

اين متخصص كودكان خاطرنشان كرد: نوزادان كم وزن به علت شرايط خاص و بستري بودن در بخش هاي مراقبت هاي ويژه، دچار محروميت از لمس و حس مادري مي شوند ولي با لمس و ماساژ اين كمبود جبران مي شود.

پيروي گفت: لمس نوزاد عصب واگ وي را تحريك و فرآيندهاي هضم را فعال مي كند. تحريك اين عصب منجر به افزايش هورمون رشد و سپس تحريك حركت رشد و فعاليت ترشحي معدهاي و رودهاي مي شود و ترشح انسولين را افزايش مي دهد.

وي تصريح كرد: نوزاداني كه تحت تحريك لمسي حركتي قرار مي گيرند و ماساژ داده مي شوند ، وزن گيري بهتري دارند و اين در حالي است كه در مقدار مصرفي شير و يا كيلوكالري دريافتي افزايشي مشاهده نمي شود.

ماساژ از طريق تحريك پوست، سيستم عصبي نوزاد را تحريك مي كند

اين متخصص كودكان در خصوص فوايد ماساژ نوزاد گفت: ماساژ موجب دلبستگي بيشتر و محكمتر بين والدين و فرزند مي شود و اين ناشي از تعامل و صميميتي است كه بين والدين و فرزند به وجود مي آيد.

,مد آنلاين,مدآنلاين,دكوراسيون,مقالات پزشكي و بهداشتي،توصيه هاي پزشكي ، بهداشت

 

پيروي با بيان اينكه ماساژ نوزاد ناراحتي و درد ناشي از دندان درآوردن و تجمع گاز در روده ها و دردها را تسكين مي دهد، گفت: اين امر با تقويت عضلات اطراف دهان و تحريك سيستم گوارشي و از طرفي تحريك اشتها، وزن گيري را سرعت مي بخشد.

وي گفت: ماساژ از طريق تحريك پوست، سيستم عصبي نوزاد را تحريك و ميلين دار شدن اعصاب را تسريع مي كند و تكامل سيستم عصبي را افزايش مي دهد. از طرفي با تحريك و ترشح اندروفين ها در مغز سبب ايجاد آرامش در نوزاد مي شود.

اين متخصص كودكان گفت: ماساژ سبب ارتقاي عملكرد سيستم ايمني و در نتيجه افزايش مقاومت در برابر بيماري هاي عفوني مي شود.

پيروي گفت: ماساژ نوزادان ميزان تنفس را كمتر و عميق تر مي كند و سبب تهويه موثرتر و روان شدن ترشحات موكوسي مي شود و به خروج ترشحات كمك مي كند.

وي با اشاره به اينكه به دنبال تحريكات لمسي، آگاهي و جهت يابي نوزاد تقويت مي شود، گفت: ماساژ سبب خواب عميق و طولاني در نوزاد مي شود و خلق و خوي او را در بيداري بهبود مي بخشد.

نوزاداني كه ماساژ  دريافت مي كنند قادرند بهتر با استرس هاي وارد شده كنار بيايند و اثرات آن را كاهش دهند.

مضرات ماساژ پوست نوزاد با روغن هاي گياهي
 پزشكان معتقدند پوست نوزادان را نبايد با روغن هاي گياهي ماساژ داد، زيرا موجب آسيب طولاني مدت به پوست مي شود.
به گزارش  به گفته پزشكان والدين با ماساژ دادن پوست نوزاد خود با روغن زيتون و آفتاب گردان آنان را در معرض ابتلا به اگزما و ديگر مشكلات پوستي قرار مي دهند، زيرا تصور مي كنند اين محصولات طبيعي به پوست آسيبي وارد نمي كند.
به گزارش آكاايران: اغلب والدين به لحاظ تاثيرات عاطفي، بدن نوزاد خود را ماساژ مي دهند. همچنين معتقدند اين كار به تقويت سيستم گوارشي نوزاد و رشد مغز او كمك مي كند. هرچند محققان دانشگاه منچستر انگليس دريافتند حتي روغن هاي طبيعي مي تواند موانع حفاظتي در پوست نوزاد را از بين ببرد.
در حال حاضر از بين هر سه نوزاد يك نفر دچار اگزماي پوستي مي شود كه اين رقم در دهه ۱۹۴۰ به ازاي هر ۲۰ نفر يك مورد بوده است. به اعتقاد كارشناسان فاكتورهاي محيطي همچون تمايل والدين به استفاده از محصولات مختلف براي كودكان، رقم ابتلا به بيماري هاي پوستي را افزايش داده است.
به گزارش  روزنامه ديلي ميل، آموزش ماساژ به گفته پزشكان اين روغن ها روي پوست به اسيدهاي چرب تبديل شده و به ساختار پوست آسيب مي زنند. همچنين به مواد حساسيت زا اجازه مي دهند به پوست نفوذ كنند و آب زيادي از پوست دفع شود؛ اين وضعيت خشكي و بروز بيماري هاي پوستي از قبيل اگزما را به دنبال دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.