جمعه ۲۰ مرداد ۰۲

تاثير روغن ‌هاي ماساژ بر پوست بدن

ماساژ ، آموزش ماساژ تايلندي ، كتاب آموزش ماساژ ، آموزش ماساژ مردان، آموزش رايگان ماساژ زنان ، آموزش ماساژ صورت

تاثير روغن ‌هاي ماساژ بر پوست بدن

۱,۵۱۶ بازديد

تاثير روغن ‌هاي ماساژ بر پوست بدن

روش ماساژدرماني از دوران باستان براي بهبود بسياري از بيماري ‌ها، خصوصا بيماري‌ هاي عضلاني و مفصلي كاربرد داشته است. در اين ميان، پوست هم بي ‌بهره نمانده و روش ماساژ‌درماني براي ناراحتي ‌هاي پوستي هم استفاده مي‌ شده است.

زماني ماساژدرماني مختص از ما بهتران بود اما اين روز‌ها در بيشتر سالن‌ هاي زيبايي و حتي مجتمع‌ هاي ورزشي، تكنسين‌ هاي ماساژ هم حضور دارند و با قيمتي تقريبا منصفانه، فعاليت مي ‌كنند.

اغلب اين افراد، انواع و اقسام روغن ‌ها، لوسيون ‌ها و ژل‌ ها را به شما معرفي مي ‌كنند و ممكن است با توصيف خواص سلامت ‌بخش آن ها، شما را متقاعد كنند كه انواع گران ‌تر را برگزينيد و سلامت پوست خود را تضمين كنيد ولي آيا اين روش‌ هاي فيزيكي واقعا براي پوست مفيدند؟ واقعا تفاوتي مي ‌كند كه به پوستمان لوسيون شيميايي بزنيم يا روغن گياهي؟

روش ماساژدرماني از دوران باستان براي بهبود بسياري از بيماري‌ها، خصوصا بيماري ‌هاي عضلاني و مفصلي كاربرد داشته است. در اين ميان، پوست هم بي ‌بهره نمانده و روش ماساژ‌درماني براي ناراحتي ‌هاي پوستي هم استفاده مي‌ شده است. روش‌ هاي ماساژدرماني مختلف بوده و هدف از آن ها تحريك رباط‌ ها، تاندون‌ ها و بافت‌ هاي زيرپوستي و همچنين افزايش خون ‌رساني به اين نواحي است.

در گذشته اعتقاد بر اين بود كه انجام منظم تكنيك‌ هاي ماساژ در مدتي طولاني سبب استحكام بيشتر عضلات شده و در نتيجه افتادگي پوست فرد را از بين خواهند برد. درباره دردهاي مفصلي و اسكلتي هم تصور بر اين بود كه ماساژ عضلات اطراف ناحيه درد، آن ها را حجيم‌ تر كرده و عملكرد آن ها را بهبود مي ‌بخشد.

روغن‌ هاي گياهي ماساژ

اكثر روغن هاي ماساژژ، گياهي هستند. اين روغن‌ ها انواع ويتامين‌ هاي محلول در چربي را دارند؛ مثلا ويتامينA ،D ، E و K اما بايد خاطرنشان كرد كه جذب اين ويتامين‌ ها از طريق پوست، بسيار اندك است پس به ادعاهاي تكنسين‌ ها توجهي نكنيد.

اين روغن ‌ها جنبه درماني ندارند

در گذشته، ماساژ قسمت‌ هاي مختلف بدن به وسيله روغن‌ ها توصيه مي ‌شد اما امروزه مطالعات جديد نشان داده كه ماساژ، تاثير چنداني در شلي عضلات ندارد. روغن‌ ها و ماساژ تنها حس آرامش را به فرد القا مي‌ كنند و نمي ‌توانند در درازمدت مشكل پوستي او را بهبود بخشند.

روغن ماساژ يكي از ملزومات تكنيك ماساژ است و نقشي در درمان خشكي و ديگر ناراحتي‌ هاي پوستي ندارد. به عبارت ديگر، استفاده از روغن هاي ماساژژ بيشتر جنبه تفريحي دارد تا درماني. اگر مي‌ خواهيد با روش‌ هاي ماساژ حس آرامش به شما دست دهد از اين روش ‌ها استفاده كنيد اما اگر انتظار داريد كه ماساژ با روغن‌ هاي گياهي پوست شما را جوان كند يا جوان نگاه دارد يا كلا بهبودي در وضعيت آن به وجود آورد، سخت در اشتباه ‌هستيد.

لوسيون‌ هاي ماساژ

لوسيون ‌هاي ماساژ پايه روغني ندارند. بنابراين هنگام ماساژ از روي پوست، سُر نمي ‌خورند و سر جاي خود باقي مي‌ مانند. به علاوه پخش نشدن ناگهاني لوسيون‌ هاي ماساژ به تكنسين اين امكان را مي ‌دهد كه بدون مالش و حركت‌ هاي سخت مراحل ماساژ را با آرامش اجرا كند. به اين ترتيب، فرد تحت استرس و تنش كمتري قرار خواهد گرفت.

انواع لوسيون ‌هاي ماساژ

لوسيون ‌هاي ماساژ پوست را نرم كرده و مدتي طول مي ‌كشد تا جذب پوست شوند. اين محصولات انواع گوناگوني دارند اما بيشتر آن ها با برخي روغن ‌ها (روغن بادام شيرين و آفتاب‌ گردان) تركيب مي‌ شوند تا بافت بهتري داشته باشند.

ژل ‌هاي ماساژ

تركيبات ژل‌ هاي ماساژ به مراتب ساده‌ تر و سبك ‌ترند و به سرعت جذب پوست مي ‌شوند. تنها مقدار اندكي از اين ژل‌ ها بخش قابل توجهي از پوست را پوشش مي ‌دهد.
روغن هاي ماساژ,روغن هاي ماساژ بدن,روغن هاي ماساژ صورت,طب سنتي و گياهان دارويي-داروي گياهي

انواع و اقسام روغن ماساژ

روغن بادام: روغن بادام طرفداران زيادي دارد و بسيار نرم است و استفاده از آن حس آرامش‌ بخشي به فرد القا مي ‌كند. سريع جذب مي ‌شود؛ زياد روي پوست نمي ‌ماند؛ ايجاد حساسيت نمي‌ كند؛ خيلي چرب نيست، به راحتي پخش مي ‌شود و در ضمن، خوش‌ بو و داراي عطري ملايم هم هست.

روغن هسته انگور: روغن هسته انگور  هم زياد چرب نيست اما معمولا با روغن بادام و روغن جوانه گندم تركيب مي ‌شود، سبك است و بوي زننده ‌اي ندارد.

روغن زردآلو: روغن زردآلو پوست را تحريك نمي‌ كند و خوب روي پوست پخش مي‌ شود.

روغن آووكادو: روغن آووكادو رنگ سبز تيره‌ اي دارد و نسبت به ساير روغن‌ ها سنگين‌ تر است و به علت چرب بودن فوق ‌العاده ‌اش معمولا با ديگر روغن ‌ها مثلا روغن بادام تركيب شده سپس مورد استفاده قرار مي‌ گيرد.

روغن جوجوبا: اين روغن از دانه گياه جوجوبا گرفته مي‌ شود؛ خوشبو است و خاصيت ضدميكروبي دارد. براي درد‌هاي مفصلي و ناراحتي ‌هاي پوستي مفيد است، پوست را تحريك نمي‌ كند و سريع و آسان جذب مي ‌شود.

روغن جوانه گندم: بوي ملايم اين روغن، باعث شده در روش ‌هاي ماساژ اروماتراپي رواج داشته باشد. هنگامي كه با روغن بادام شيرين تركيب مي ‌شود، استفاده‌ از آن راحت ‌تر است.

روغن نارگيل: زنجيره چربي روغن نارگيل مدت طولاني ‌تري روي پوست مي ‌ماند، استفاده از آن راحت است، حساسيت‌ زا نيست و لباس ‌هاي فرد را رنگي نمي‌ كند.

ساير روغن‌ها: ديگر روغن‌ هاي مورد استفاده در روش ‌هاي ماساژ عبارتند از روغن زيتون، كره ‌هاي معمولي، روغن برخي حبوبات و گياهان و روغن شترمرغ. هر كدام از اين روغن ‌ها ويژگي‌ هاي منحصر به فردي دارند و براي شرايط به خصوصي مناسب ‌ترهستند.

روغن ماساژ خوب 3  ويژگي دارد

1- عطر و اسانس زيادي ندارد: روغن ‌هايي كه بوي تندي دارند، نه تنها بيمار، بلكه تمام اطرافيان را هم آزرده مي‌ كنند. فرض كنيد شخصي بخواهد به تناوب، يك روز درميان، از روغني معطر استفاده كند. در اين صورت، ماندن او در خانه و محيط‌ هاي اجتماعي، غيرممكن مي ‌شود. شست ‌وشوي اين روغن‌ ها دشوار است و بوي برخي از اين روغن ‌ها آنقدر زياد است كه با شست‌ وشو هم از بين نمي ‌روند.

2- حساسيت ‌زا نيستند: اگر روغن‌ هايي كه در تكنيك ماساژ استفاده مي‌ شوند، خالص نباشند و تركيبات مصنوعي در آن ها به كار رفته باشد، استعمال‌ شان در درازمدت سبب واكنش ‌هاي پوستي آلرژيك مي ‌شود. البته 80 تا 90 درصد روغن ‌هاي پركاربرد از عصاره گيا‌هان استخراج مي‌ شوند.

3- خيلي چرب نيستند: اگر روغني خيلي چرب باشد، مدتي بعد از استفاده باعث مي‌ شود كه پوست به شدت لغزنده و ناخوشايند ‌شود.

 اهميت ماساژ با روغن هاي گرم در فصل پاييز
يك محقق طب سنتي گفت: براي پيشگيري از بيماري‌ها در فصل پاييز بهتر است بدن گرم و تر نگهداري شود. علاوه بر تغذيه صحيح و تدابير ديگر مناسب اين فصل، روغن‌مالي بدن بسيار مفيد و كمك‌كننده است.
به نقل از تسنيم, يوسف اصغري اظهار داشت: در فصل پاييز، به‌علت مزاج سرد و خشك اين فصل، بسياري از بيماري‌ها با منشأ سردي و خشكي شيوع بيشتري پيدا مي‌كنند.
به گزارش آكاايران: به‌گفته وي اين مشكلات در مناطقي با آب و هواي سرد و خشك و افرادي با همين مزاج، بيشتر خواهد بود.
اين محقق طب سنتي افزود: براي پيشگيري از چنين بيماري‌هايي بهتر است بدن گرم و تر نگهداري شود. علاوه بر تغذيه صحيح و تدابير ديگر مناسب اين فصل، روغن‌مالي بدن بسيار مفيد و كمك كننده است.
آموزش ماساژ: افراد مي‌توانند هفته‌اي دو تا سه بار بعد از حمام كردن، تا منافذ پوست باز هستند، با روغن طبيعي و مناسب مزاج خود روي بدن را به‌آرامي ماساژ دهند.
وي بيان داشت: همچنين چكاندن برخي از روغن‌ها در بيني (سعوط)، مانند روغن بادام شيرين در پيشگيري از زكام و غلبه سودا در مغز در فصل پاييز بسيار مؤثر است.
طبع انواع روغن‌هاي گياهي
اين محقق طب سنتي يادآور شد: طبع روغن بابونه ــ مزاج گرم, روغن بادام تلخ ــ مزاج گرم, روغن بادام شيرين ــ گرم مايل به اعتدال, روغن بنفشه ــ خنك, روغن زيتون ــ گرم, روغن سقز ــ گرم, روغن سياهدانه ــ خيلي گرم, روغن شترمرغ ــ معتدل, روغن شويد ــ گرم, روغن گردو ــ خيلي گرم, روغن گشنيز ــ خنك, روغن مورد ــ خنك, روغن نارگيل ــ گرم, روغن كدو ــ سرد, روغن كرچك ــ گرم و روغن كنجد ــ گرم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.