جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

نظر دكتر متخصص پوست و مو در مورد ماساژ صورت

ماساژ ، آموزش ماساژ تايلندي ، كتاب آموزش ماساژ ، آموزش ماساژ مردان، آموزش رايگان ماساژ زنان ، آموزش ماساژ صورت

نظر دكتر متخصص پوست و مو در مورد ماساژ صورت

۱,۶۵۱ بازديد

نظر دكتر متخصص پوست و مو در مورد ماساژ صورت

اين ‌روزها بسياري از آرايشگاه‌ ها و استخرهاي زنانه، خدمات ماساژ صورت را انجام مي ‌دهند و ادعا مي ‌كنند كه اين ماساژها در سلامت و زيبايي پوست صورت نقش دارند.ولي آيا واقعا اين ادعاها ريشه علمي دارد؟
 گفتگوي زير با دكتر فريده مهتي‌پور، متخصص پوست و مو، درباره همين موضوع است:
قديمي ترها به ماساژ صورت بيشتر اعتقاد داشتند تا امروزي ‌ها. اين طور نيست؟
ماساژ صورت و بدن در تمام فرهنگ‌ ها و جوامع از قديم ‌الايام شايع بوده و حتي در برخي تمدن ‌هاي قديمي مراكز خاصي براي اين كار وجود داشته است؛ مثلا يكي از قديمي ‌ترين نوشته‌ ها راجع به ماساژ درماني در كشور چين به دست آمده كه مربوط به سه قرن پيش از ميلاد است. علاوه بر اين در كشورهاي يونان، ايران، ژاپن و هند نيز اين روش قدمت زيادي دارد.

 اين كار امروزه نيز طرفداراني در تمام دنيا دارد كه جهت كاهش روند پيري و ايجاد شادابي پوست، كاهش استرس و كاهش انقباضات عضلاني پوست انجام مي شود و بيشتر افراد به ماساژ صورت علاقه‌ مند هستند. اين حالت به ويژه در اروپا بسيار شايع است، ولي در كشورهاي شرقي ماساژ صورت عموما بخشي از ماساژ بدن بوده و يك روش درماني محسوب مي ‌شود.

 واقعا نياز است كه ماساژور (فرد ماساژ دهنده) در اين كار تخصص داشته باشد؟
ماساژ معمولي صورت و يا ساير اعضاي بدن در منزل قابل انجام است، ولي اگر خواهان يك ماساژ اصولي و موثر هستيد، ‌بهتر است اين كار توسط افراد ماهر و مجرب انجام شود.
اين افراد بايد آموزش هاي لازم را در اين زمينه ديده باشند. اين دوره‌هاي آموزشي جهت اطلاع از وضعيت آناتومي عضلات و اسكلت ‌بندي صورت و چگونگي توزيع عروق خوني و لنفي و اعصاب ناحيه بوده و در بعضي از كشورها گذراندن اين دوره جهت كسب مدرك رسمي اجباري است. در بيشتر مراكز، ماساژ با دست رايج است، ولي در واقع دستگاه‌ هاي مكانيكي خاص با ابعاد و اندازه ‌هاي مختلف نيز جهت اين كار طراحي شده اند كه بسته به ناحيه مورد نظر مي ‌توان از آن ها استفاده كرد.


ماساژ روي سلامت پوست هم تاثير دارد؟
 بهبود جريان خون و لنف پوست، با هدف بهبود قوام پوست و كشش عضلاني صورت، ريلكس شدن عضلات صورت و اطراف چشم، از بين رفتن سردرد، كاهش استرس و نگراني از اهداف ماساژ صورت است.
اين مسايل در صورت ماساژ صحيح و علمي قابل دستيابي بوده و مورد قبول مكاتب مختلف هستند. ليكن در برخي از مكاتب شرقي علاوه بر مسايل فوق، تحريك نقاط خاصي از صورت نيز مطرح است كه گفته مي ‌شود اين نقاط داراي كارايي‌ هاي خاصي در تنظيم عملكرد خود صورت و نيز برخي از اعضاي دور دست بدن مي‌ باشند.

 همان ‌طور كه مي‌ دانيد اين نقاط در طب سوزني چين باستان و يا در بعضي از متدهاي عملي يوگا نيز مطرح مي ‌باشد و تحريك اين نقاط با هدف تحريك و جاري شدن انرژي حياتي بدن صورت مي ‌گيرد. البته با علوم امروزي، تفسير و پذيرش وجود چنين نقاطي، چندان قابل پذيرش نمي ‌باشد، ولي همچنان به عنوان يك روش درماني تكميلي در بسياري از كشورها انجام مي‌ گيرد.

 ماساژ صحيح صورت بايد چگونه باشد و چه نكاتي قبل از آن رعايت شود؟
ماساژ صورت به شكل دايره‌ هاي كوچكي معمولا از قسمت‌ هاي مياني صورت شروع شده و با نظم خاصي به طرفين صورت و گردن امتداد مي‌ يابد و در همان حال نقاط خاصي از پوست كه در بالا به آن ها اشاره شد، تحت فشار و تحريك موضعي قرار مي ‌گيرند.
از شايع‌ ترين اين نقاط مي ‌توان نقاطي در ريشه ‌بيني، دو طرف گوشه هاي دهان، جلوي گوش، گوشه‌ هاي داخلي چشم، روي گيجگاه و نقطه ‌اي بين لب فوقاني و چانه را نام برد.

 توجه كنيد كه ماساژ بايد به صورت حركت آهسته و نقطه به نقطه انگشتان انجام گرفته و اين حركت بايد كاملا ملايم و بدون فشار بوده و در ضمن نبايد باعث كشيده شدن پوست شود. جهت حركت دست بايد به صورت دايره‌اي كوچك به سمت بالا بوده و عضلات صورت نبايد به طرف پايين كشيده يا فشرده شوند.

قبل از انجام ماساژ چه نكاتي بايد رعايت شود؟

 قبل از انجام ماساژ، شستشوي دست فرد ماساژدهنده با آب و صابون ضروري است. اگر فرد لنز چشمي دارد بايد در آورده شود. مصرف كرم يا روغن ماساژ نيز الزامي است.
 
ماساژ در چه مواردي ممنوع است؟
 اگر پوست صورت شما داراي زخم باز يا بريدگي، آكنه شديد يا كورك يا هر نوع عفونت پوستي ديگر، التهاب يا اگزماي شديد است، و يا چنان چه اسكار جوشگاه جديدي در صورت شما ايجاد شده و يا در حال شكل ‌گيري است، نبايد سراغ ماساژ برويد.
در اين موارد بهتر است قبل از ماساژ پوست صورت، با پزشك مشورت كنيد.


براي آكنه هم ماساژ ممنوع است؟
نه، در مورد بيماري آكنه و روزاسه روش ماساژ خاصي وجود دارد كه از مركز صورت شروع شده و با حركت ملايم جادويي به سمت اطراف و به طرف گردن كشيده مي‌ شود كه باعث بهتر شدن حركت لنفي صورت شده و ادم و قرمزي شديد را كه همواره در اين بيماران وجود دارد، كاهش مي ‌دهد.

 از اين روش به عنوان درمان مكمل بيماري روزاسه مي ‌توان استفاده كرد، ولي در كل توصيه اصلي اين است كه در صورت وجود ساير بيماري ‌هاي پوستي در صورت، اين كار را انجام نگيرد و هر نوع ماساژ پوستي توسط فرد تعليم ديده و بدون عجله و كشش خاصي صورت پذيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.